Friday, August 29, 2008

BENGKEL"TOWARDS ZERO PLASTIC BAGS"

GAMBAR AKTIVITI BENGKEL:
"TOWARDS ZERO PLASTIC BAGS"

Pn.Hjh. Rohani (S/U SUSDEN)...berdiri di tengah
selaku penyelaras program


Para peserta.............. mendengar pandangan salah seorang peserta


Cik Marsitah Mokhtar (kanan - berdiri)....... mengedarkan bahan perbengkelan.


Ms Thayanithi Kulenthran... Contoh Beg bukan plastik yang boleh digunakan.


Pn Wong Choo Ching (kanan)....tumpuan mengikuti bengkel


Pn Noriah Md Nor (Dua dari kiri-bertudung)....ikut sertai bengkel

Demonstration AND Trainning
"Towards Zero Plastic Bags - The DayAdihi Earth Model"
Anjuran Bersama: SUSDEN Malaysia & Pertubuhan DayAnidhi Earth
Dengan Sokongan:MENGO'S dan DANIDA

Tarikh : 29.08.2008 (Jumaat)
Masa : 9.30 pagi -
Tempat : Ruang Mesyuarat Pejabat SUSDEN Malaysia
B-2114, Tingkat 1, Jalan Sekilau 4,
off Jalan Hj Ahmad, 25300 Kuantan, Pahang
Fasilitator: Ms Thayanithi Kulenthran (Principal Of DayAnidhi Earth)

Program ini diadakan atas kerjasama program alam sekitar antara Kerajaan Denmark dan Kerajaan Malaysia di bawah "Civil Society Subcomponent of the Biodiversity". Sebahagian bantuan kewangan adalah diberikan oleh DANIDA (mewakili Denmark) dalam isu Kearah Sifar Beg Plastik.

Persatuan Sejahtera Kuantan (PSK) turut menyertai bengkel kumpulan yang dihadkan kepada 15 peserta sahaja. Peserta lain termasuklah peserta mewakili Persatuan Pencinta Alam (MNS) Malaysia Cawangan Pahang, SUSDEN Malaysia dan Persatuan Buddist TZU-CHI yang merupakan golongan yang banyak menggunakan beg plastik dalam kehidupan seharian mereka.

Pendekatan yang digunakan dalam The DayAnidli Earth Model ialah dengan fokuskan kepada kelompok kecil yang diberi pemahaman jelas supaya mengamalkan "Towards Zero Plastic Bags" dari sekarang dan tidak bertangguh lagi. Sebarang penangguhan kaedah yang dicadangkan akan membuatkan usaha tidak menggunakan bag plastik akan gagal. Bermula dengan menggunakan bahan lain dan mengurangkan penggunaan beg plastik semasa membeli keperluan harian ke kedai, pasaraya dan pasar basah diharapkan kempen kearah sifar beg palstik akan menjadi ikutan dan amalan jiran tetangga dan rakan-rakan.

Kebanyakan orang tidak menghiraukan usaha kempen kearah sifar beg plastik kerana kurang kefahaman kesan buruk penggunaan secara berleluasa beg plastik oleh penduduk dunia. Kesan negatif /buruk yang nyata adalah kecuaian pembuangan dan pengurusan beg plastik boleh menjejaskan kesihatan manusia sendiri dan ekologikal. Kepentingan mencari bahan alternatif untuk mengantikan penggunaan beg plastik dalam kehidupan kita.

The DayAnidhi Earh Model lebih menekankan atas kesedaran dan kesukarelawan setiap individu bahawa adalah menjadi tanggungjawab semua orang tanpa mengira fahaman dan kepercayaan agama individu tersebut.

Pemantauan dan hubungan akan diwujudkan untuk tempoh tertentu (sebulan) terhadap peserta yang terlibat hadir menyertai bengkel bagi mengetahui setakat manakah kejayaan bengkel yang telah diadakan itu.

Sewajarnya kita bersyukur bahawa pemeliharaan alam sekitar juga adalah menjadi perhatian dalam pembangunan negara kita oleh banyak pihak termasuk kerajaan sendiri. Adalah malang bagi penduduk Malaysia baik kalangan rakyat biasa , kakitangan kerajaan & swasta sehingga puncuk kepimpinan jika bersikap sambil lewa dan semata-mata mengutamakan pulangan keuntungan sahaja.

Kearah sifar beg plastik dalam kegunaan seharian adalah memerlukan sokongan sepenuhnya semua pihak dengan membudayakan sifar beg plastik demi kesihatan manusia sendiri dan menyelamatkan ekologikal daripada tercemar.

Setiap penduduk tidak punya alasan untuk mengelak daripada menyumbang kearah sifar beg plastik melalui langkah yang boleh dan mudah diamalkan.

Secara ringkas LIMA langkah PILIHAN dalam menghadapi ISU PENGGUNAAN BEG PLASTIK supaya keadaan yang sedang kita alami sekarang akan menjurus KEARAH SIFAR BEG PLASTIK:

( a ) Prevent => tidak gunakan sama sekali beg plastic secara sukarela oleh pengguna dan jika perlu dengan penguatkusaan undang-undang.
( b ) Reduce => penggunaan beg plastic dikurang
( c ) Reuse => guna semula beg plastic sedia ada tanpa perlu beg plastic baru
( d ) Recycle => beg plastic yang telah digunakan diproses / ubahsuai semula supaya boleh dimanfaatkan penggunaannya.
( e ) Disposal => pelupusan plastic yang telah digunakan di tempat khas bukan dibiarkan sahaja bersepahan merata-rata tempat kerana beg plastic sekarang tidak mesra alam

Bersama-samalah kita menjayakan hasrat murni kearah sifar beg palstik !

[Catatan Bendahari - peserta mewakili PSK]













No comments: