Sunday, June 15, 2008

Program "SUHAKAM BERSAMA RAKYAT" di kuantan, Pahang


Program"'SUHAKAM BERSAMA RAKYAT' di Kuantan

Program dilaksanakan seperti ketetapan berikut:

Tarikh : 16 JUN 2008 ( Isnin )
Tempat : Ballroom, Hotel Vistana,
Jalan Teluk Sisek,
25000 Kuantan
Masa : 8.30 pg - 12.30 tgh

Matlamat utama program ini adalah untuk memperkenalkan SUHAKAM kepada masyarakat umum serta memberi peluang untuk khalayak berinteraksi secara langsung dengan SUHAKAM mengenai isu-isu yang berkaitan dengan hak asasi manusia serta memahami dan mengenali SUHAKAM secara dekat.

Dewan Ballroom tempat program diadakan telah dipenuhi dengan penyertaan para peserta seluruh negeri Pahang yang mewakili berbagai gulungan, jabatan & badan berkanun kerajaan dan NGO.

Persatuan Sejahtera Kuantan (PSK) telah hadir atas jemputan SUHAKAM yang diwakili oleh Pn. Hjh Rohani binti Mohamed ( Pen. S/U), En. Mohd shari bin Md. pilus ( Bendahari) dan Pn Hjh Noriah bt Mohd Nor( Ahli PSK) bersama-sama dengan peserta mewakili Jabatan Pelajaran Pahang ( Pengetua / Guru Besar / Kaunselor / Guru Kaunseling ), MPK, Polis Diraja Malasia, Imigerisen, JKKK, KRT , Persatuan Persara Kerajaan dan lain2.

YB Dato' Hj Ishak bin Mohamad, Exco Kerajaan Negeri Pahang telah menyampaikan ucaputama dan seterusnya menyempurnakana majlis pembukaan rasmi.

Penganjuran majlis tersebut berjalan lancar dan peserta berpuashati susunan aturcara bermula dengan sarapan pagi diikuti dengan minum pagi dan diakhiri dengan makan tengahari.

Program berhenti rehat sebentar untuk minum pagi selepas majlis perasmian oleh YB Dato' Hj Ishak Muhamad, Exco Kerajaan Negeri Pahang dan disambung semula kira-kira jam 10.15 pagi

Program dijalan dalam tiga sesi untuk memudahkan kefahaman dan keberkesan program SUHAKAM BERSAMA RAKYAT :-

a) SESI I : Pengenalan kepada SUHAKAM dan Hak Asasi Manusia.

b) SESI II : Isu-isu dan Kes-Kes Pelanggaran Hak Asasi Manusia yang dikendalikan oleh
SUHAKAM (Oleh Dato' N Siva Subramaniam)

c) SESI III : Soal Jawab & Dialog ( Perantara: Pesuruhjaya SUHAKAM)

Aktivit-aktiviti lain yang turut dijalankan termasuklah Kaunter Pameran SUHAKAM, Kaunter Penerimaan Aduan dan Pengedaran Borang Pernilaian.

PSK merakamkan berbanyak terima kasih kerana turut dijemput menyertai program SUHAKAM di Kuantan yang secara jelas bahawa aktiviti Persatuan Sejahtera Kuantan ( PSK ) selaku NGO tidak bercanggahan dengan matlamat SUHAKAM sendiri.

PSK bersedia untuk menghadiri mana-mana program SUHAKAM termasuk di luar Kuantan jika mendapat jemputan dan akan kewangan PSK mengizinkan.

Program SUHAKAM BERSAMA RAKYAT ini wajar diadakan susulan untuk kelompok lain masyarakat yang tidak berpeluang hadir di Kuantan. pihak PSK tidak keberatan untuk bersama SUHAKAM menjalankan program tersebut.

Adalah dijangkakan SUHAKAM yang ditubuhkan dibawah Akta Parlimen 597 - Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia ( SUHAKAM) yang digazetkan pada 09 SEPTEMBER 1999 akan lebih mantap dan berkesan jika PROGRAM BERSAMA RAKYAT dijalankan lebih meluas melibatkan lebih banyak sasaran di kalangan masyarakat akar umbi atau wakil-wakil mereka sebagai usaha penambahbaikan kepada 16 orang PESURUHJAYA dan 70 kakitangan bertugas sepenuh masa di bawah Jabatan Perdana Menteri.

Catatan: Bendahari PSK
Tarikh: 16.06.08 (Isnin)
Masa: 2.10 ptg










.......................................................................................................................................................................





PROGRAM BERSAMA PERSATUAN SEJAHTERA KUANTAN ( PSK )
DENGAN PIBG SK. TANAH PUTIH BARU, KUANTAN


Penglibatan Program Motivasi Keibubapaan Kearah Kecemerlangan Tahun 200 terdiri daripada guru sekolah, ibu bapa murid, AJK PIBG sekolah, Jawatankuasa Masjid dan murid sekolah ,

Tarikh : 17 Mei 2008 ( Sabtu)
Tempat : Masjid Al-Muttaqim, Tanah Putih Baru, Kuantan
(bersebelahan SK. Tanah Putih Baru, Kuantan)

Aktiviti dijalankan dalam masjid dimulai dengan solat hajat berjamaah bersama para peserta yang diimamkan oleh Ustaz Tuan Hj Mahmud bin Mat dan seterusnya mengendalikan/menyampaikan ceramah motivasi berkaitan.

Para peserta diperingatkan tentang peranan semua pihak dalam menyediakan murid menghadapi peperiksaan UPSR 2008 yang bakal diadakan pada hujung tahun nanti. Murid, ibubapa dan guru sekolah secara bersama menjalankan peranan seharian masing-masing selari dengan kaedah betul untuk mencapai keputusan cemerlang dalam akademik dan mengekalkan akhlak yang murni.

Di bawah sebahagian gambar semasa sesi ceramah motivasi tersebut selepas solat hajat memohon tercapai hasrat kearah kecemerlangan UPSR










No comments: