Sunday, October 17, 2010

BENGKEL KONSULTASI MASYARAKAT - KRCC


Dari Kiri...En Puzi wakili JPS kuantan, En Wan Azan pengerusi/pengacara Majlis, en Zulkifli wakili YDP MPK dan Tn Hj Ismail Nihat YDP PSK.

Para peserta berbincang dalam kumpulan bengkel masing-masing...

Para peserta berbincang dalam kumpulan bengkel masing-masing...

En Gopinath Nadaraj (Fanli Marine And Consultancy Sdn bhd)




BENGKEL KONSULTASI MASYARAKAT
KEMPEN SELAMATKAN SUNGAI KUANTAN (KRCC)

Tarikh :02 OKTOBER 2010 (Sabtu)
Masa : 8.30 pg – 2.00 ptg
Tempat : Hotel Megaview, Kuantan, Pahang

Pengendalian majlis “Bengkel Konsultasi Masyarakat Kempen Selamatkan Sungai Kuantan” telah disempurnakan seperti dirancang.

Para peserta dan hadirin disediakan minum pagi sebaik selepas sesi pendaftaran kehadiran yang dikuti dengan Taklimat tentang kempen dan bengkel oleh Yang DiPertua PSK (Tn Haji Ismail Nihat).

Tuan Hj Mohd Puzi dari Jabatan Perparitan & Saliran (JPS) Kuantan telah berkongsi maklumat tentang Sungai Kuantan melalui Tayangan Slide bagi lebih menjelaskan keadaan Sungai Kuantan kepada para peserta.

Para peserta telah dibahagikan kepada dua kumpulan untuk berbincang dalam kumpulan masing-masing dan hasil perbincangan dibentangkan sebagai hasil kerja kumpulan masing-masing:
(a) Kumpulan 1 : Mewakili Tanjung Api / taman Gelora
(b) Kumpulan 2 : Mewakili Tanah Putih / Muara Sungai

Encik Gopinath Nadaraj dari Fanli Marine And Consultancy Sdn Bhd telah membentangkan kertas kerja berkaitan.

Maklumat yang dikongsikan oleh JPS melalui Tuan Hj Puzi dan Fanli Marine And Consultancy Sdn Bhd melalui En Gopinath Nadaraj telah banyak membantu merancakkan perbincangan kedua-dua kumpulan bengkel yang diwujudkan.

Kedua-dua kumpulan bengkel telah merumuskan LIMA resolusi berkaitan supaya pemuliharaan Sungai Kuantan dapat dijalankan sebaik mungkin dan meminimakan kesan pencemaran dengan merujuk kepada punca pencemaran itu sendiri seperti berikut:
(a) Kilang-Kilang
(b) Penempatan / Kediaman
(c) Peniaga / Gerai / Warung
(d) Nelayan
(e) Penduduk / Warga Setempat sekitar sungai.
(f) Cadangan-cadangan lain termasuk saranan adakan:
(i) Rizab Sungai (50 meter)
(ii) Aktiviti kesedaran
(iii) Kempen berterusan

Dengan sambutan dan penyertaan menggalakan para peserta BENGKEL KONSULTASI MASYARAKAT Kempen Selamatkan Sungai Kuantan dengan Majlis Perbandaran Kuantan selaku PBT bertanggungjawab serta komitmen JPS Kuantan dan agensi-agensi lain secara bersepadu, adalah diyakini usaha murni kita Persatuan Sejahtera Kuantan selaku NGO yang dibiayai oleh GEF-SGP-UNDP akan mencapai matlamat dihasratkan.

Pihak Persatuan Sejahtera Kuantan akan melaksanakan sedaya upaya segala perancangan yang telah dipersetujui sebelum ini antara pihak PSK dan GEF-SGP-UNDP akan mencapai tahap terbaik. Dalam melaksanakan amanah tersebut PSK sentiasa berkerjasama dengan semua pihak berkenaan agensi & jabatan kerajaan dan NGO yang sudi bersama.

Majlis Konsultasi Masyarakat tersebut telah diakhiri dengan jamuan makan tengahari.

PSK merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada Yang DiPertua Majlis Perbandaran Kuantan,Pengerusi majlis, Para pembentang kertas Kerja, para peserta, Pengurusan Megaview Hotel kuantan dan yang terlibat secara langsung dan tidak langsung menyumbang kepada kejayaan BENGKEL KONSULTASI MASYARAKAT pada 02 OKTOBER 2010 (SABTU).

Tidak lupa merakamkan setinggi-tinggi penghargaan atas kepercayaan GEF-SGP-UNDP mengamanahkan kepada Pesratuan Sejahtera Kuantan (PSK) dengan membiayai peruntukan Kempen Selamatkan Sungai Kuantan. Semoga kerjasama irat ini akan berterusan.


Laporan:
Bendahari PSK.

No comments: